Isnin

2:19 PTG


Komuniti Muslim di Jepun menghasilkan sebuah karya anime menyentuh hati untuk menghimpun dana demi pembangunan sebuah masjid di Shizuoka. Masjid tersebut tidak hanya akan digunakan sebagai tempat beribadah. Namun juga sebagai tempat menjalin komunikasi antara para Muslim dan penduduk tempatan.




Pentingnya keberadaan masjid bagi komuniti Muslim di Shizuoka mendorong Yassine Essaadi dan kawan-kawan untuk bercadang membangunkan sebuah masjid di sana. Lokasi yang berlatar belakang Gunung Fuji yang menjadi kebanggaan Negara Jepun menguatkan lagi usaha-usaha pembagunan masjid..

Anggaran pembangunan masjid mencecah hampir 300 juta Yen, Yang kini komuniti Muslim Shizuoka berjaya mengumpul 20 juta Yen. Penghasilkan karya animasi Yassine Essaadi dan kawan-kawan ini sedikit sebanyak dapat membantu mengumpul dana yang selebihnya.


Video Animasi bertajuk GAZA Changing The World, digambarkan bahawa persatuan Muslim merupakan hal esensial bagi kekuatan Islam. Oleh keranana itu, Essaadi berharap video tersebut dapat tersebar dengan baik dan mendorong para Muslim untuk ikut berkontribusi dalam pembangunan masjid di Shizuoka. Bukan hanya sekadar berkontribusi dalam pembangunan, Essaadi juga berharap video tersebut dapat memperkuat solidaritas antarsesama Muslim di seluruh dunia.
Sebuah masjid dengan simbol negara Jepang, Gunung Fuji, sebagai latar belakang akan menarik banyak turis Muslim ke Shizuoka. Dengan begitu, masjid tersebut juga akan berkontribusi dalam perekonomian lokal," terang Essaadi.

Semenjak dimuatnaik di YouTube pada 27 Jun lalu, video berdurasi 2:25 minit tersebut dengan cepat meningkatkan jumlah dana untuk pembangunan masjid. Video GAZA Changing The World itu sendiri berhasil mencipta jumlah penonton 1,2 juta melalui berbagai media sosial internasional untuk Muslim dan mendapat respon yang amat positif dari penonton sentero Dunia. (ROL)