Ahad

7:37 PG



Jasad Sahabat Nabi Muhammad iaitu Saidina Hamzah RA Ditemui masih sempurna dan darahnya masih mengalir harum Walaupun Sudah Lebih 1400 Tahun dimakamkan.

Penemuan ini dibuat sewaktu terjadinya banjir di Madinah pada Oktober 2013, Makam 70 orang keluarga yang shahid ketika peperangan Uhud turut dilanda banjir. Setelah banjir surut, oleh kerana mereka dikuburkan di kawasan padang pasir, jenazah para sahabat pun akhirnya terlihat keluar dalam keadaan masih sempurna dengan keadaan darahnya masih mengalir harum.

Jenazah para sahabat dimakamkan kembali seperti semula tapi tidak lagi diberi nama-nama jenazah tersebut  kecuali jenazah Hamzah ra kerana diketahui dari luka didadanya, badannya tinggi besar. Jenazahnya masih berdarah dan harum. Bahkan tangannya masih memegang lukanya akibat terkena tombak, yang masih keluar darah. Walaupun sudah beberapa ribu tahun.

Dan yang satu lagi adalah Abdullah bin Jaz ra kerana diketahui dari telinga dan hidungnya yang terpotong akibat diikat benang. Kedua orang inilah yang sekarang nisannya ada di Uhud. Jadi kalau sekarang kita berziarah ke Gunung Uhud, hanya ada 2 nisan saja.


Setelah 1400 tahun jenazah para sahabat tetap utuh, ini adalah bukti nyata atas berita gembira tentang para syuhada. Dr Thariq As-Suwaidan memberi kesaksian,
”Di antara orang yang aku kuburkan adalah Hamzah RA, badannya besar, kedua telinga dan hidungnya terpotong, perutnya terbelah, dia meletakkan tangannya di atas perutnya. Ketika kami menggerakkannya dan mengangkat tangannya, darahnya mengalir. Aku menguburkannya bersama sahabat-sahabat lainnya yang gugur syahid di Uhud.”
”Ini adalah perkara yang terbukti secara mutawatir dan dengan mata kepala. Semoga Allah SWT menyampaikan kita semua ke derajat para syuhada. Syaikh Mahmud telah menyampaikan kepada kami tentang aroma harum misk yang berasal darinya ketika darah mengalir dari jasad Hamzah RA.”
Penelitian mengatakan, jasad normal manusia dalam 24-36 jam pertama akan terlihat perubahannya. Bola mata mulai menonjol dan kornea mata yang menghitam. Cabang urat nadi mulai terlihat di perut dan dada. 2-5 hari berikutnya wajah dan seluruh tubuh akan menggelembung dan akan keluar bau busuk dari mayat pertanda pembusukan dimulai. 5-10 hari, kulit mulai merapuh dan larva menutupi tubuh. Organ tubuh meleleh ke tanah menyisakan tulang saja.
Subhanallah, setelah 1400 tahun berlalu Allah masih memperlihatkan betapa besar kekuasaan dan keagunganNya. Allah memberikan kemuliaan kepada jasad para Syuhada ini, walaupun terpendam di perut bumi yang tidak ada seorangpun melihatnya Allah memperlihatkan kemuliaannya.