Rabu

1:35 PG



Membongkar Hasil Ciptaan Terhebat Umat Islam | Seperti yang ramai tidak tahu pada abad pertengahan, lebih 90% Teknologi canggih dan barangan hebat yang diguna pakai ke hari ini adalah hasil ciptaan umat islam.
Paul E. Vallely
Fakta ini diperkuatkan lagi dengan kenyataan dari bekas Timbalan Mejar tentera US dan penganalisis penting ketenteraan iaitu Paul E. Vallely. Belaiu telah menyenaraikan 20 inovasi terhebat umat islam pada abad pertengahan yang masih digunakan dan menjadi popular sehingga sekarang. - Digital Dakwah

Pembikinan Kopi di Palestin
1. Kopi
Cerita ini berlaku bahawa seorang Arab bernama Khalid yang menggembalakannya kambingnya di rantau Kaffa di selatan Ethiopia, apabila beliau mendapati haiwan itu menjadi lebih rancak selepas makan berry tertentu. Beliau rebus beri untuk membuat kopi pertama. Sudah tentu catatan pertama dalam minuman itu adalah biji dieksport dari Ethiopia ke Yaman di mana Sufi meminumnya untuk berjaga sepanjang malam untuk berdoa pada majlis-majlis khas. Menjelang abad ke-15 ia telah tiba di Mekah dan Turki dari mana ia menuju ke Venice pada tahun 1645. Ia telah dibawa ke England pada tahun 1650 oleh seorang Turki bernama Pasqua Rosee yang membuka kedai kopi pertama di Lombard Street di City of London .The qahwa Arab menjadi Kahve Turki kemudian caffé Itali dan kemudian kopi Inggeris.

Permainan Catur
2. Chess (Permainan Catur)
Satu bentuk catur dimainkan di India purba tetapi permainan telah dibangunkan ke dalam bentuk yang kita tahu hari ini di Parsi. Dari sana ia bergerak ke barat ke Eropah - di mana ia diperkenalkan oleh orang Moor di Sepanyol pada abad ke-10 -. Dan ke timur sejauh Jepun Perkataan rook datang dari rukh Parsi, yang bermaksud keretanya.

Kamera Pin-Hole 
3. Kamera Pin-Hole
Orang-orang Yunani purba fikir mata kita dipancarkan sinar, seperti laser, yang membolehkan kita untuk melihat. Orang pertama yang menyedari bahawa cahaya memasuki mata, dan bukannya meninggalkan ia, adalah abad ke-10 Islam ahli matematik, ahli astronomi dan fizik Ibn al-Haitham. Beliau mencipta kamera pin-lubang pertama selepas menyedari cara cahaya datang melalui lubang di bidai tingkap. Semakin kecil lubang, lebih baik gambar, dia bekerja di luar, dan menubuhkan Camera Obscura pertama (dari perkataan qamara Arab untuk bilik gelap atau swasta). Dia juga dikreditkan dengan menjadi manusia pertama untuk mengalihkan fizik dari aktiviti falsafah kepada tidak eksperimen. Lagi infor >>>

Parachute (Mesin Terbang)
4. Parachute (Mesin Terbang)
Seribu tahun sebelum Wright bersaudara seorang penyair, ahli astronomi, ahli muzik dan jurutera Muslim bernama Abbas ibn Firnas membuat beberapa percubaan untuk membina mesin terbang. Di 852 dia melompat dari menara Masjid Haram di Cordoba menggunakan jubah longgar Zedekia dengan topang kayu. Beliau berharap untuk meluncur seperti burung. Dia tidak. Tetapi jubah perlahan kejatuhannya, mewujudkan apa yang dianggap sebagai payung terjun pertama, dan meninggalkan dia dengan kecederaan hanya kecil. Di 875, berumur 70, telah disempurnakan mesin dari sutera dan bulu burung rajawali dia cuba lagi, melompat dari gunung. Beliau terbang ke ketinggian yang besar dan tinggal Panji selama sepuluh minit tetapi terhempas pada pendaratan - menyimpulkan, betul, bahawa ia adalah kerana dia tidak diberi peranti beliau ekor jadi ia akan gerai pada pendaratan.Lapangan Terbang Antarabangsa Baghdad dan kawah di Bulan dinamakan sempena nama beliau.

Barangan Mandian (Syampo)
5. Syampu
Basuh dan mandi adalah keperluan agama bagi umat Islam, yang mungkin mengapa mereka membuat resipi untuk sabun yang kita masih menggunakan hari ini. Orang-orang Mesir purba mempunyai sabun daripada jenis yang, seperti yang dilakukan oleh orang-orang Rom yang digunakan ia lebih sebagai minyak rambut a. Tetapi ia adalah orang-orang Arab yang menggabungkan minyak sayuran dengan natrium hidroksida dan aromatik seperti minyak thyme. Salah satu ciri-ciri yang paling menarik tentera Salib ', untuk hidung Arab, adalah bahawa mereka tidak membasuh. Syampu diperkenalkan ke England oleh seorang Islam yang membuka Mahomed ini India wap Baths di Brighton pinggir laut pada 1759 dan dilantik mencuci Surgeon untuk Kings George IV dan William IV.

Penghalusan
6. Penghalusan
Penyulingan, cara-cara memisahkan cecair melalui perbezaan takat didih mereka, telah dicipta sekitar tahun 800 oleh ahli sains terkemuka Islam, Jabir ibn Hayyan, yang mengubah alkimia ke dalam kimia, mencipta banyak proses asas dan peralatan masih digunakan hari ini - pencairan, penghabluran, penyulingan, penulenan, pengoksidaan, penyejatan dan penapisan. Serta menemui sulfurik dan asid nitrik, dia mencipta alembik masih, memberikan dunia air mawar sengit dan minyak wangi lain dan semangat alkohol (walaupun minum mereka adalah haram, atau haram, dalam Islam). Ibn Hayyan menekankan eksperimen sistematik dan merupakan pengasas kimia moden.

Shaft
7. Shaft
Engkol aci adalah alat yang diterjemahkan berputar ke dalam gerakan linear dan menjadi pusat kepada banyak jentera di dunia moden, tidak kurangnya enjin pembakaran dalaman. Salah satu ciptaan mekanik terpenting dalam sejarah manusia, ia telah dicipta oleh seorang jurutera Muslim bijak dipanggil al-Jazari meningkatkan air untuk pengairan. Nya 1206 Kitab Pengetahuan Ingenious Devices Mechanical menunjukkan dia juga mencipta atau memperbaharui penggunaan injap dan omboh, mencipta beberapa jam mekanikal pertama didorong oleh air dan berat, dan yang menjadi bapa robotik. Antara 50 ciptaan beliau yang lain adalah kunci kombinasi.

Armor Metal (Perisai Logam)
8. Armor Metal (Perisai Logam)
Quilting adalah kaedah jahit atau mengikat dua lapisan kain dengan lapisan bahan penebat di antara. Ia tidak jelas sama ada ia telah dicipta dalam dunia Islam atau sama ada ia telah diimport sana dari India atau China. Tetapi ia pasti datang ke Barat melalui tentera Salib. Mereka melihat ia digunakan oleh pahlawan-pahlawan Saracen, yang memakai baju kanvas perca ala straw berisi bukannya perisai. Dan juga satu bentuk perlindungan, ia terbukti pengawal yang berkesan terhadap chafing perisai logam tentera Salib 'dan merupakan bentuk yang berkesan penebat - sehinggakan ia menjadi satu industri desa pulang ke rumah di kawasan iklim lebih sejuk seperti Britain dan Belanda.

Pintu Gerbang
9. Arch (Pintu Gerbang)
Gerbang tajam yang menyifatkan katedral Gothic Eropah merupakan ciptaan yang dipinjam daripada seni bina Islam. Ia adalah lebih kuat daripada gerbang bulat yang digunakan oleh orang-orang Rom dan Norman, sekali gus membolehkan pembinaan bangunan yang lebih besar, lebih tinggi, lebih kompleks dan mulia. Pinjaman lain dari genius Islam termasuk Lombol ribbed, meningkat tingkap dan teknik dome-bangunan. Istana Eropah juga disesuaikan dengan menyalin dunia Islam -. Dengan belahan anak panah, battlements, yang Barbican dan parapets menara Square dan menyimpan cara memberikan kepada lebih mudah dipertahankan pusingan yang. Istana arkitek Henry V adalah seorang Muslim.

Pembedahan
10. Pembedahan
Banyak instrumen moden pembedahan adalah betul-betul reka bentuk yang sama seperti yang dirancang di dalam abad ke-10 oleh seorang doktor Muslim bernama al-Zahrawi. Pisau bedah Nya, gergaji tulang, forsep, gunting halus untuk pembedahan mata dan banyak daripada 200 instrumen dia mencipta yang dikenali oleh seorang pakar bedah moden. Ia adalah orang yang mendapati bahawa tangsi digunakan untuk jahitan dalaman larut jauh secara semula jadi (a penemuan beliau dibuat apabila monyet beliau makan tali seruling beliau) dan ia boleh juga digunakan untuk membuat kapsul ubat. Dalam abad ke-13, satu lagi pegawai perubatan Muslim bernama Ibnu Nafis menyifatkan peredaran darah, 300 tahun sebelum William Harvey menemuinya. Islam doktor juga mencipta anestetik candu dan alkohol campuran dan dibangunkan jarum berongga menghisap katarak dari mata dalam teknik masih digunakan hari ini.

Windmill (Kincir Angin)
11. Windmill (Kincir Angin)
Kincir angin dicipta pada 634 untuk seorang khalifah Parsi dan telah digunakan untuk mengisar jagung dan merangka air untuk pengairan. Di padang pasir yang luas of Arabia, apabila sungai bermusim berlari kering, satu-satunya sumber kuasa adalah angin yang bertiup stabil dari satu arah untuk beberapa bulan. Mills mempunyai enam atau 12 layar diliputi dalam kain atau daun nipah. Ia adalah 500 tahun sebelum kincir angin pertama dilihat di Eropah.

Vaksinasi
12. Vaksinasi
Teknik inokulasi tidak dicipta oleh Jenner dan Pasteur tetapi telah dirancang dalam dunia Islam dan dibawa ke Eropah dari Turki oleh isteri Duta Bahasa Inggeris ke Istanbul pada 1724. Kanak-kanak di Turki telah disuntik dengan cacar lembu untuk melawan cacar maut sekurang-kurangnya 50 tahun sebelum Barat menemuinya.

Fountain Pen
13. Fountain Pen
The pen mata air telah dicipta untuk Sultan Mesir pada 953 selepas beliau menuntut pen yang tidak akan mengotorkan tangan atau pakaiannya. Ia memegang dakwat dalam takungan dan, seperti pen moden, dakwat makan ke ujung pena itu oleh gabungan graviti dan tindakan kapilari.

Numerical Numbering
14. Numerical Numbering
Sistem penomboran digunakan sepanjang dunia mungkin India dalam asal tetapi gaya angka adalah bahasa Arab dan pertama muncul di cetak dalam kerja-kerja ahli matematik Muslim al-Khawarizmi dan al-Kindi sekitar 825. Algebra dinamakan selepas al buku -Khwarizmi, Al-Jabr wa-al-Muqabilah, banyak yang mempunyai kandungan masih digunakan. Kerja-kerja sarjana matematik Islam telah diimport ke Eropah 300 tahun kemudian oleh ahli matematik Itali Fibonacci. Algoritma dan banyak teori trigonometri datang dari dunia Islam. Dan Penemuan Al-Kindi analisis kekerapan yang diberikan semua kod dunia kuno larut dan mencipta dasar cryptology moden.

Sup
15. Sup
Ali ibn Nafi, yang dikenali dengan nama samaran beliau Ziryab (Blackbird) datang dari Iraq ke Cordoba dalam abad ke-9 dan membawa bersama konsep makan tiga hidangan - sup, diikuti oleh ikan atau daging, maka buah-buahan dan kacang. Beliau juga gelas kristal diperkenalkan (yang telah dicipta selepas eksperimen dengan batu kristal oleh Abbas ibn Firnas - lihat No 4)

Permaidani
16. Permaidani
Carpets dianggap sebagai sebahagian daripada Paradise oleh umat Islam zaman pertengahan, terima kasih kepada teknik tenunan canggih mereka, tinctures baru dari kimia Islam dan deria corak dan arabesque yang merupakan dasar seni bukan perwakilan Islam. Sebaliknya, lantai Eropah adalah jelas duniawi, bukan untuk mengatakan warna tanah, sehingga permaidani Arab dan Parsi telah diperkenalkan. Di England, kerana Erasmus direkodkan, lantai telah "dilindungi dalam bergegas, kadang-kadang diperbaharui, tetapi begitu sempurna bahawa lapisan bawah dibiarkan tidak terganggu, kadang-kadang selama 20 tahun, melindungi Meludah, muntah, kebocoran anjing dan lelaki, najis ale, sisa ikan, dan kekejian yang lain tidak layak untuk disebut ". Permaidani, mengejutkan, ditangkap pada cepat.

Cek Pay
17. Cek Pay
Cek moden datang dari saqq Arab, bersumpah bertulis untuk membayar barangan apabila mereka telah dihantar, untuk mengelakkan wang perlu diangkut merentasi kawasan berbahaya. Dalam abad ke-9, seorang ahli perniagaan Islam boleh tunai cek di China dilukis pada banknya di Baghdad.

Penemuan Bentuk Bumi
18. Muka Bumi Dalam Bentuk Bulat
Menjelang abad ke-9, ramai sarjana Islam mengambil ia untuk diberikan bahawa bumi ini Bulat. Buktinya, kata ahli astronomi Ibn Hazm, "adalah bahawa matahari sentiasa menegak ke tempat yang tertentu di Bumi". Ia adalah 500 tahun sebelum kesedaran bahawa bersinar pada Galileo. pengiraan ahli astronomi Islam begitu tepat bahawa dalam abad ke-9 mereka disegani lilitan Bumi menjadi 40, 253.4km -. kurang daripada 200km daripada ulama al-Idrisi mengambil dunia yang menggambarkan dunia untuk mahkamah Raja Roger dari Sicily pada 1139.

Roket dan Torpedo
19. Roket dan Torpedo
Walaupun Cina mencipta simfoni serbuk letupan, dan digunakan dalam bunga api mereka, ia adalah orang-orang Arab yang bekerja bahawa ia boleh disucikan menggunakan kalium nitrat untuk kegunaan ketenteraan. Peranti pembakar Muslim takut tentera Salib. Menjelang abad ke-15 mereka telah mencipta kedua-dua roket, yang mereka namakan "bergerak sendiri dan combusting telur" dan torpedo - bom berbentuk pir sendiri digerakkan dengan tombak di hadapan yang impaled dirinya dalam kapal-kapal musuh dan kemudian meletupkan.

Gardens (Taman Tanaman)
20. Gardens (Taman Tanaman)
Zaman pertengahan Eropah mempunyai dapur dan herba taman-taman, tetapi ia adalah orang-orang Arab yang mengembangkan idea taman sebagai tempat kecantikan dan meditasi. Yang pertama taman-taman keseronokan diraja di Eropah telah dibuka pada abad ke-11 Islam Sepanyol. Bunga yang berasal dari taman-taman Islam termasuk warna merah jambu dan tulip.