Khamis

11:47 PG



Memang terkadang sulit bagi orang buta untuk mengetahui waktu secara tepat supaya dapat melakukan perkara-perkara harian dgn sempurna, lebih-lebih lagi perkara yang wajib bagi seorang muslim iaitu Solat 5 waktu dalam sehari. ALHAMDHULILLAH.. kini ketepatan waktu bukan lagi menjadi halangan bagi orang buta, pelbagai model jam tangan telah dihasilkan dengan pelbagai fungsi.
Model seperti berikut:

1. Jam Tangan "OOSH"

Jam Tangan "OOSH"

Jam Tangan "OOSH" keluaran China ciptaan oleh wing li. Ia menggunakan metode braille untuk mengetahui waktunya. Jam ini mempunyai 64 lubang dimana kesemuanya adalah lubang yang akan membentuk informasi angka braille sebagai informasi waktu bagi si pemakainya. Jam ini juga boleh mengeluarkan bunyi alarm yang boleh dibuat secara manual. Hitam dan putih warna pilihan.

Pelbagai Model Jam Tangan Untuk Orang Buta

2. Watch Blind Date (Xinjia)

Watch Blind Date (Xinjia)

Jam Tangan Keluaran Xinjia, China. Ia mempunyai paparan digital pelbagai fungsi dan sistem bunyi boleh laras, Ia menggunakan sistem suara dalam pelbagai bahasa untuk mengetahui waktunya yang boleh dibuat secara manual. Hitam dan coklat warna pilihan. Selain dicipta untuk orang buta ia boleh digunakan untuk bersukan.

Itulah diantara beberapa model jam untuk orang buta yang berada di pasaran. - Digital Dakwah