Rabu

8:25 PTG



6 Jenis Air Minuman Baik Untuk Jantung | Menjadi kebiasaan kita sering mendengar nasihat yang mengatakan, untuk menjaga jantung sentiasa sihat haruslah mengawal permakanan begizi dan teratur bila bersukan, Namun bukan sahaja perubahan gaya hidup yang dapat lakukan untuk mengatasi risiko sakit jantung. Apa yang kita minum pun dapat membantu.

Berikut ini adalah beberapa jenis minuman yang disarankan yang dapat mengubati dan membantu menjaga kesihatan jantung:

1. Kopi
Tahukah Anda bahwa kopi Memiliki daya antioksidan lebih kualiti daripada kakao Atau teh?

Pengambilan kopi dalam jumlah yang tepat dapat melawan peradangan dan mengurangi risiko penyakit kardiovaskular.

Sebuah kajian jangka panjang dan berskala besar, di mana melibatkan lebih dari 83 ribu perempuan menunjukkan bahawa meminum 2 cawan kopi setiap hari dapat mengelak risiko terkena stroke 20% lebih rendah daripada mereka yang sedikit minum kopi atau tidak sama sekali.

Nasihat :  Meminum antara 2 hingga 4 cawan kopi setiap hari (Normal). Tetapi jika Anda mengalami insomnia, gelisah dan cepat penat, cukup minum satu gelas saja.

2. Teh hitam
Teh hitam dihasilkan melalui fermentasi (proses penapisan) setelah daun diperam lalu dikeringkan. Proses ini mengubah komposisi kimia dari daun, sehingga menghasilkan beberapa antioksidan kuat yang membantu menguatkan kesihatan jantung.

Teh hitam telah terbukti mengurangi risiko stroke, mengurangi LDL (kolestrol jahat), memperbaiki fungsi saluran darah, dan meningkatkan aliran darah dalam arteri koroner.

Nasihat : Semakin lama Anda mencelupkan teh, maka semakin besar manfaat fitokimia yang diperoleh. Oleh kerana itu, menyediakan teh dengan air panas akan jauh lebih baik sekaligus menjaga kandungan antioksidan tetap terjaga.

Minum beberapa cawan teh hitam setiap hari dapat membantu mengurangi risiko penyakit jantung.

3. Teh hijau
Seperti teh hitam, teh hijau mengandung banyak antioksidan yang baik untuk jantung.Perbedaan utamanya adalah bahwa teh hijau tidak difermentasi (proses penapisan).

Sebuah kajian tahun 2004 menunjukkan bahawa minum teh hijau dalam jumlah yang banyak dapat mencegah resiko penyakit arteri koroner.

Ada banyak penelitian yang menghubungkan konsumsi teh hijau dengan kolesterol rendah, pencegahan pembekuan darah dan stroke.

Nasihat :  Minum 1-3 cawan teh hijau sehari.

4. Jus delima
Para pakar dari University of California menemukan bahawa, kandungan antioksidan jus delima tiga kali ganda lebih tinggi daripada anggur merah dan teh hijau.

Bahkan kajian awal menunjukkan, Pengamal  minum jus buah delima dapat menurunkan kolesterol, mengurangi plak arteri tersumbat (faktor utama risiko untuk penyakit jantung), dan meningkatkan aliran darah ke jantung.

Nasiahat : Kalau Boleh hindari menambah gula ketika membuat jus delima.

5. Anggur merah (red wine)
Anggur merah mengandung banyak senyawa yang dapat melindungi kesihatan jantung, termasuk di antaranya resveratrol.

Resveratrol memiliki sifat antioksidan yang dapat melindungi saluran darah di jantung serta membantu mencegah pembentukan penggumpalan darah.

Beberapa bukti juga menunjukkan, pengambilan anggur merah dalam jumlah yang moderat dapat meningkatkan HDL (kolesterol baik).

Nasihat: Untuk perempuan, disarankan tidak lebih dari 1 - 5 gelas setiap hari. Sedangkan untuk lelaki, tidak lebih dari 2 gelas.

6. Air
Dehidrasi (kurang cecair dalam badan) dapat dicegah pada beberapa faktor risiko untuk penyakit jantung koroner, termasuk darah pekat. Ketika Anda sedang mengalami dehidrasi, darah akan menjadi lebih pekat.

Keadan ini membuat hati Anda mengeluarkan lebih banyak tenaga untuk mengepam darah ke seluruh tubuh. Bahkan, dehidrasi kronis dapat menyebabkan hipertensi (tekanan darah tinggi).

Nasihat : Dalam sehari seseorang harus minum 8-10 gelas air (untuk dewasa) elak daripada kekurangan cecair dalam badan

Anda juga boleh menambahkan jus atau air perisa lemon ke dalam air panas untuk menambahkan perasa sekaligus memeroleh manfaat peluruhan dan antioksidan.

0 ulasan:

Catat Ulasan